Ledende innen franchisekunnskap siden 1987 - Ring 9201 2000
Swedbank Test

Franchisemiljøet i Norge

 

pic_62107Franchise er i alle land vurdert og anerkjent som en effektiv metode for å skape arbeidsplasser. Senest opplevde jeg konsernsjefen i Swedbank,
Michael Wolf  stå frem på en konferanse i Stockholm. Han og hans bank arbeider for å fremme franchise som et viktig verktøy for å skape lokale arbeidsplasser. Swedbank har sine røtter i svensk sparebankhistorie og har forstått franchisemetoden. Honnør til Swedbank og de andre svenske bankene som forstår og fremmer bruk av franchisemetoden. I Sverige er det 700 franchisesystemer og de omsetter for mer enn 200 milliarder. I tillegg til den innenlandske virksomheten er mange av disse eksportert, bl.a til Norge. Hørt om Waynes Coffee?

Etter å ha arbeidet med franchise i Norge siden 1972 er det trist å se at vårt  miljø ikke er synlig eller gjør seg gjeldende i debattene. Dette på tross at norsk franchise er relativt er like stort som i Sverige, med vel 300 franchisesystemer. Det er få av de  300 konseptene som står frem ambassadører for franchisemetoden. Jeg er usikker på hvorfor. Etter min mening er det liten grunn til å gjøre det. De fleste har all grunn til å være stolte av sitt konsept og sine samarbeidspartnere, franchisetakerne. Like stolte som Reitan med Rema 1000, Narvesen, 7Eleven!

Effectum er på vei inn i en ny spennende periode etter 27 års arbeid med fokus på franchise. Vi kommer nærmere tilbake til detaljene etterhvert. Et av mine personlige mål er å få franchisemiljøet igjen til å bli synlig. I dette arbeidet vil jeg måtte lene meg på mange i mitt nettverk. Jeg ser frem til dette arbeidet.

Børge Nilssen