Ledende innen franchisekunnskap siden 1987 - Ring 9201 2000
Skjermbilde 2009 11 19 Kl. 19.43.03

Varemerke beskyttelse

Skjermbilde 2009-11-19 kl. 19.43.03Et av de viktigste elementene i et franchisesamarbeid er varemerket. Det varemerket som franchisekonseptet skal bygge sin posisjon på. En Franchisetaker er helt avhengig av at Franchisegiver har registret varemerket og beskytter det.

Dessverre er det vår erfaring at Franchisegiver har betydelige forbedringsmuligheter på dette området. Mange ser ikke forskjell på varemerke og foretaksnavn. Den nye designloven gir Franchisegiver også muligheter for å beskytte design og design er blitt et av de viktigste konkurransemidlene både for produsenter og for konsepteiere.
I denne sammenhengen er det interessant å se hva bilprodusenten Porsche gjør for å beskytte sin rettigheter.

«Porsche er en sexy 2-seters sport coupe født av tyske ingeniører. Crocs er tettsittende lettvekter av en tresko, angivelig modellert på «italiensk design» av amerikanere i Colorado. Jeg forstår hvis du blir forvirret, men likevel er de praktisk talt identiske.

Porsche som frykter kundens forvirring og utvanning av deres etablerte varemerke, kunngjorde for produsenten av Crocs i mai deres påståtte krenkelse av varemerket. I juni tok Porsche ut sak mot Crocs i tysk rett.» Kilde brandchannel.com

Morsom historie til ettertanke for de av oss som tar lett på det.