Ledende innen franchisekunnskap siden 1987 - Ring 9201 2000

Artikler

  • P1010269

    Franchiseklipp fra Texas!

    Som vanlig var det stort å møte 2400 franchise fokuserte mennesker på IFA´s Franchise Convention 2010, denne gangen i San Antonio, Texas. Det var min første tur til Texas og etter å ha besøkt USA en rekke ganger fra øst til vest, kan jeg endelig …

    Les mer →
  • 2010 er kommet!

    Noen vil hevde at 2010 kom for mange dager siden. For oss i Effectum begynner vi nå forstå at vi er inne i et nytt tiår. Overgangen fra 2009 til 2010 ble umerkelig fordi vi arbeidet kontinuerlig med våre kunder før jul, i julen og …

    Les mer →
  • Franchisetrender 2010

    Ønsker du en titt inn i fremtiden for franchise? Entrepreneur Magazine er kanskje den tidsskrift og nettsider som skriver og informerer best om franchise. I desember nummeret har de vurdert kategorier for franchisevekst neste år. De har samlet en liste på 10 franchise kategorier som …

    Les mer →
  • Gründerfeller og det motsatte!

    Senior partner Børge Nilssen, Effectum Franchise Consulting Tidligere publisert i Kjedemagasinet Næringslivsavisene beskriver flittig erfaringer fra grundervirksomhet, både de som har feilet og de som har lykkes. Grundere beskrives som helter, enten de feiler eller har suksess. Selvfølgelig fortjener de en slik honnør, de våger! …

    Les mer →
  • Skjermbilde 2009 11 19 Kl. 19.43.03

    Varemerke beskyttelse

    Et av de viktigste elementene i et franchisesamarbeid er varemerket. Det varemerket som franchisekonseptet skal bygge sin posisjon på. En Franchisetaker er helt avhengig av at Franchisegiver har registret varemerket og beskytter det.

    Les mer →
  • Hvorfor franchisetakere ikke skal være gründere?

    Senior partner Børge Nilssen,
Effectum Franchise Consulting I rekrutteringen av franchisetakere blir det ofte hevdet at en franchisetaker må være gründer. Bo Fishback president for grundere ved Kauffmannstiftelsen (USA) argumenterer for at vi må skille på gründer og småbedriftseiere. Han skiller på at en gründer er …

    Les mer →
  • Regnemaskin 1

    Den økonomiske modellen

    Innholdet i franchisekonseptet er under press fra alle kanter. Konkurransen øker, marginene blir mindre. Kundene krever mer og kostnadene øker. Myndighetene pålegger alle flere oppgaver og kostnadene øker ennå mer.

    Les mer →
  • Øket krav til tydelighet!

    ”Aldri så galt at det ikke er godt for noe”. På grunn av dagens markeds- og økonomiske situasjon gjelder dette gamle ordspillet som aldri før. Både franchisegiver og franchisetakerne i et franchisesamarbeid har de siste månedene vært nødt til å fokusere på sitt samarbeidsgrunnlag, franchisekonseptet. …

    Les mer →
  • «Franchiseavtalen var ikke stram nok»

    «Vi har mistet mye av kontrollen over konseptet gjennom franchiseformen.” Disse uttalelsene kommer fra Pernilla Strandberg i Bagel og Juice, som droppet franchiseformen til fordel for filialdrift.» Sitatet er hentet fra siste nummer av Kjedemagasinet.(2005)

    Les mer →
  • Den moderne kjøpmann II

    I forrige artikkel skrev jeg om den moderne kjøpmann i et kjedesystem. Nå er det jo slik at ikke alle kjøpmenn, selv de moderne, er fornøyd med å være sisteledd i en kjede. De vil mere. Etter mine oppfatninger kan disse inndeles i få enkle …

    Les mer →
Side 12 av 13« Første...«910111213»