Virksomheter gir andre virksomheter lisens til å produsere et produkt som er patentert eller produsert på grunnlag av en patentert prosess og beskyttet know how. Hvis samarbeidet også omfatter salg av produktet med eiervirksomhetens varemerke og involverer løpende konsultasjon og støtte, har samarbeidet signifikante elementer av et franchisesamarbeid.
Den mest kjente formen for denne type samarbeid er leskedrikkprodusentene. Franchisegiver leverer hemmelig sirup og lisenstakeren produserer, pakker og distribuerer leskedrikker som selges under franchisegivers varemerke.
Konverteringsfranchise kan skille seg fra formatfranchise fordi selvstendige forhandlere tilslutter seg et franchisesystem. I et konverteringsfranchisesystem, erverver franchisegiver kunnskap fra erfarne, etablerte forretningsfolk og samarbeidet starter ofte bare med bruk av et felles varemerke. Målet med konverteringsfranchise er i de fleste tilfeller formatfranchise, men det gjøres individuelle unntak, permanente eller tidsbestemte, for å få med flest mulig fra tidligere samarbeidsform.
Franchisegiver – franchisetaker forvaltningsavtale er et kvasifranchisesamarbeid. Franchisetaker eier den lokale enheten og har overdratt driften til franchisegivers management og franchisetakeren er i realiteten en passiv investor. Noen hotellkjeder har gjennom slike avtaler egenskaper fra franchising. Investoren står for kapital for å utvikle hotellet og hotelloperatøren sørger for varemerke, reservasjonssystem og utvikler og leverer service.
De siste formene for franchise, direkte – og master franchise er former for franchise som kan benyttes i de øvrige formene for franchise.
Direkte franchise er den vanligste formen for franchisesamarbeid. Det betyr at franchisegiver inngår avtale om en lokal enhet med en franchisetaker. Denne formen har etterhvert utviklet seg til at dyktige franchisetakere får en ny avtale for enhet nummer 2 eventuelt flere.
Master Franchise betyr at franchisetakeren, master franchisetaker, får rettighetene til å bygge ut et format franchisekonsept i et definert marked, vanligvis et nasjonalt marked. Master Franchisetaker tar på seg å tilpasse franchisekonsept til de nasjonale forhold, vanligvis oversette til det nasjonale språk og inngår franchiseavtale med den enkelte franchisetaker. Master Franchisetaker kan velge om han vil bygge ut gjennom franchisetakere eller egen eide enheter.
I noen tilfeller, spesielt på større markeder benytter noen ”area developer, AD” begrepet. Dette betyr at AD ikke inngår avtalen med franchisetaker, den går direkte til franchisegiveren. AD står for rekruttering og oppfølging av franchisetakere i sitt område.