Greg Nathan er min ledestjerne, fortsatt.
Etter å ha blitt kjent med Greg (australsk franchiserådgiver og psykolog) forsto jeg mer av hvordan skape god menneskelige forhold i et franchisesystem. Det er samhandling mellom mennesker, med respekt for hverandres roller, som skaper verdier.
Greg gir oss sine tips ofte, her er TIP#252. n Ode to Elder Brothers and Sisters
På grunn av mengden av informasjon som vi mottar, tillater jeg å trekke konklusjonen først:
Det er ikke hvor hardt du jobber, det er hvor godt du lærer
I Hidden Potential skriver Adam Grant at nøkkelen til å oppnå store ting ikke er hvor begavet du er, eller hvor hardt du jobber, men hvor godt du lærer. Det handler også om karakteren du utvikler underveis ved å gjøre arbeid du tror på og, der det er nødvendig, bootstrapping og ta initiativ til å oppsøke den hjelpen du trenger.
Så, her er til de banebrytende eldste brødrene og søstrene i verden, og alle mentorene som sjenerøst gir sin tid til å hjelpe andre med å oppnå sitt skjulte potensial.
Jeg har fulgt Odd Reitan i hans reise siden starten med stor respekt for hans filosofi og postulater. "Den som eier disken" vinner, sa professor Anskar Pedersen, NHH på 70 tallet. Odd, Stein Erik Hagen og Per-Erik Ole Burud snudde opp ned på norsk dagligvarehandel nettopp med det:
Sette lokale kjøpmenn i stand til å ta ut gevinstene i tydelige konsepter. Konsepter hvor kampen om kundene var fokus og kjøpmannen bindeleddet og lyttepost.
Rema har vært en suksess, men årene sliter på alt og alle.
Det var derfor med stor glede jeg leste at Rema gikk tilbake til røttene:
Etter å ha arbeidet med franchise i Norge siden 1972 må jeg innrømme det! NÅ er det behov for tydelige juridiske rammer for bruk av franchisemetoden i Norge!
Sosiale franchisekonsepter. I 1995 dukket begrepet sosial franchising opp for første Greenstar Franchise i Pakistan.
Sist publisert i Kjedemagasinet nr.4 2011
Det skjer mye på franchisefronten og jeg forsøker her å gi et statusbilde;
Rekruttering av franchisetakere er, etter å ha testet og dokumentert et levedyktig franchisekonsept, den viktigste oppgaven for franchisegiver.
Hva og hvordan skal franchisegiver gjøre det for til enhver tid ha kandidater til eksisterende og fremtidige lokale enheter?
Seniorpartner Børge Nilssen
Min far var kjøpmann. Etter en lang karriere som samvirkelagsbestyrer, hvor han forøvrig dro oss hele NordNorge rundt før vi fylte 10 år, etablerte han sin egen dagligvarebutikk. En dagligvarebutikk på den tiden bar mer preg av å være landhandel.
I franchise sammenheng er dette også aktuelt. Det spesielle i ved bruk av franchisemetoden er at franchisetaker ikke har denne problemstilling, den tar franchisegiver seg av.
Innlegg i Kjedemagasinet nr. 7/2010
Senior partner Børge Nilssen, Effectum Franchise Consulting
Seniorpartner Børge Nilssen, Effectum Franchise Consulting
Franchisepakken er dokumentasjon på hvordan samarbeidet mellom franchisegiver og franchisetaker skal gjennomføres i daglig drift. Franchisepakken er den dynamiske delen av den juridiske avtalen.
Senior partner Børge Nilssen, Effectum Franchise Consulting
Etter mange år med utvikling og drift av franchise-konsepter vil jeg oppsummere prinsippene for et vellykket franchisekonsept og samarbeid over tid.
Ønsker du en titt inn i fremtiden for franchise?
Entrepreneur Magazine er kanskje den tidsskrift og nettsider som skriver og informerer best om franchise
Senior partner Børge Nilssen, Effectum Franchise Consulting
Tidligere publisert i Kjedemagasinet
Næringslivsavisene beskriver flittig erfaringer fra grundervirksomhet, både de som har feilet og de som har lykkes.
Senior partner Børge Nilssen, Effectum Franchise Consulting
I rekrutteringen av franchisetakere blir det ofte hevdet at en franchisetaker må være gründer. Bo Fishback president for grundere ved Kauffmannstiftelsen (USA) argumenterer for at vi må skille på gründer og småbedriftseiere.
I forrige artikkel skrev jeg om den moderne kjøpmann i et kjedesystem.
Nå er det jo slik at ikke alle kjøpmenn, selv de moderne, er fornøyd med å være sisteledd i en kjede. De vil mere. Etter mine oppfatninger kan disse inndeles i få enkle kategorier: