Gjennom disse årene har franchise beveget seg fra å være et fremmedord til å være en metode som har bidratt til at grundere har fått realisert sine hårete mål, som bl.a. Rema med sine mer enn 550 franchiser, til at tusenvis av personer har fått muligheten til å etablere egen lokal virksomhet.
Statusbeskrivelse:
Hva er franchise?
Franchise er en metode for ekspansjon, basert på et helhetlig konsept for etablering og drift av en lokal enhet og en metode for personer som ønsker å etablere egen lokal virksomhet.
Hvor utbredt er franchise?
Metoden er benyttet globalt med mer enn 25.000 franchisesystemer eller franchisebrands. I Norge har vi siden tidlig 70 tallet benyttet denne metoden. Metoden benyttes innenfor alle fag og på alle områder. Vi estimerer at det ca. 400 konsepter som benytter franchisemetoden i dag, som tilsammen har mer enn 30.000 lokale franchiseenheter.
Rettslig grunnlag?
Franchisemetoden har i Norge ingen spesifikk rettslig beskyttelse. Resultatet er at franchisegiver, eier av konseptet definerer det selv. Juridisk er franchise vurdert som samarbeid mellom profesjonelle parter, med de krav dette stiller til franchisetaker som i utgangspunktet er en enkeltperson.
Grunnlaget for langsiktig suksess?
Begge parters suksess bygger på et dokumentert og testet lønnsomt helhetlig konsept for den lokale enheten. Videre valg av franchisetakere som har de nødvendige forutsetninger og ressurser som franchisegiver har erfart er nødvendig for å lykkes. Tilslutt et tett samarbeid bygget på gjensidig respekt, åpenhet og langsiktighet.