Erfaringene viser at oppfølgingen av franchisetakerne fort går over i «sjef ansatt» rollen. Bruken av region-, distriktssjefer og kategorisjefer, som alle tolker sin rolle som «sjef». Disse gruppenes forståelse for franchisesamarbeid er liten og sammen med mangelfull rekruttering og opplæring av franchisetakerne faller partene fort inn i rollene som «sjef og ansatt».
Dette svekker gevinstene med bruk av franchisemetoden og skaper dårlige samarbeidsforhold på sikt. Det er derfor jeg med glede har oversatt Gregs oppsummering av «beste praksis»:
- Vær pålitelig med forpliktelser, kom raskt tilbake til franchisetakere, og hold dem oppdatert om fremdriften av handlinger du har forpliktet deg til.
- Vær rett frem og transparent på hvordan beslutninger blir gjort, og del data og fakta som støtter disse beslutningene.
- Hvis du ikke kan møte en forespørsel, så si det. Gi en rett frem men respektfull "nei" med en forklaring på hvorfor dette ikke er mulig.
- Søk innspill fra anerkjente konsulenter når viktige strategiske beslutninger blir gjort, og forsikre franchisetakere du har søkt toppkvalitets rådgivning.
- Ikke bli defensiv når du forklarer beslutninger eller svarer på spisse spørsmål fra franchisetakere. Husk at de ofte har en stor kommersiell og emosjonell investering i hva du gjør.
- Vær tilgjengelig og støttende hvis en franchisetaker seriøst trenger hjelp, og bli sett på som å prøve å gjøre det rette.
- Vær hensynsfull med dine franchisetakere som folk, og sjekk inn med dem fra tid til annen for å se hvordan de går.
- Vær konsekvent i forholdene dine, og unngå oppfatningen at noen franchisetakere er favoritter eller får spesielle fordeler.
- Respekter konfidensialitet og sensitiv personlig eller privat informasjon som deles med deg.
- Ved enhver anledning minne franchisetakere du bryr deg om deres suksess og lønnsomhet, og kommuniserer du er der for å støtte dem.
- Når endringer eller beslutninger blir gjort, forklar hvordan franchisetagers suksess og lønnsomhet er blitt innarbeidet i prosessen.
- Gjør en «Tilstandsanalyse» til franchisetakere årlig, inkludert gruppens prestasjoner, utfordringer, mål og dine forventninger rundt kultur.
- Aktivt søk tilbakemelding, lytt nøye og sett et eksempel på hvordan ledergruppen din kontinuerlig lærer og prøver å forbedre.
- Vær profesjonell i tale, tone og oppførsel, inkludert på konferanser og sosiale arrangementer, og ikke bli for kollegiale med franchisetakere.
- Vis merkevareledelse ved å opprettholde et aktivt engasjement i bransjesammenheng
- Hold deg oppdatert med trender og endringer i bransjen, og demonstrer at du investerer tid og ressurser for å beskytte fremtidens nettverk.
- Øv deg disse franchisegivers lederskapstips, og jeg garanterer at du vil forbedre tilfredsheten til dine franchisetakere og ytelsen til nettverket ditt
Greg is Founder of the respected Franchise Relationships Institute (FRI) and recognized as the global thought leader on the psychology of franchising.