Dessverre er det vår erfaring at Franchisegiver har betydelige forbedringsmuligheter på dette området. Mange ser ikke forskjell på varemerke og foretaksnavn. Den nye designloven gir Franchisegiver også muligheter for å beskytte design og design er blitt et av de viktigste konkurransemidlene både for produsenter og for konsepteiere.
I denne sammenhengen er det interessant å se hva bilprodusenten Porsche gjør for å beskytte sin rettigheter.
«Porsche er en sexy 2-seters sport coupe født av tyske ingeniører. Crocs er tettsittende lettvekter av en tresko, angivelig modellert på «italiensk design» av amerikanere i Colorado. Jeg forstår hvis du blir forvirret, men likevel er de praktisk talt identiske.
Porsche som frykter kundens forvirring og utvanning av deres etablerte varemerke, kunngjorde for produsenten av Crocs i mai deres påståtte krenkelse av varemerket. I juni tok Porsche ut sak mot Crocs i tysk rett.» Kilde brandchannel.com
Morsom historie til ettertanke for de av oss som tar lett på det.