Anklager om dårlig oppførsel i kjente, store franchisesystemer ført til en parlamentarisk undersøkelse hvor hundrevis av ulykkelige tidligere og nåværende franchisetakere delte sine historier. Resultatet har vært en nedgang i henvendelser fra fremtidige franchisetakere, innstramning av kredit fra långivere og frustrasjon for de fleste franchisetakere, franchisegiver og rådgivere som gjør arbeider positivt med franchisemetoden.
Min kollega, Greg Nathan i Australia har i årevis arbeidet for etisk bruk av franchisemetoden, har listet opp følgende strategier for vellykkede franchisesystemer. (Fritt oversatt og tolket til norske forhold.)
Børge Nilssen, Effectum Franchise Consulting
Ha kontroll på den lokale franchises lønnsomhet
Utgangspunktet er en prøvet, dokumentert lønnsom lokal enhet og en franchisetaker som har nødvendige egenskaper og ressurser.
Et godt franchisekonsept kjernekunnskap er konseptets suksessfaktorer og lønnsomhetsterskler. Disse må løpende måles og evalueres i et samarbeid mellom franchisegiver og franchisetaker.
Ha et utjevnings system
Kampen om markedsandeler og posisjon er kjent innen alle bransjer. Mange franchisetakere arbeider i kamp om sin lokale posisjon og sliter med å oppnå tilstrekkelig omsetning. Dette fører ofte til en negativ spiral av dårlig omløpshastighet, dårlig kvalitet, misfornøyde kunder og tilslutt en sliten og gretten franchisetaker.
På dette området er den norske dagligvarebransjen i ferd med å ødelegge franchisemetoden. Kampen om markedsandeler fører til kannibalisering med overetableringer, hvor franchisetakere er de sårbare.
Mål franchisetaker tilfredshet
En tilfreds franchisetaker er en god ambassadør for franchisekonseptet. Både mot kundene og ikke minst blant sine franchisekollegaer. Skal dette lykkes må franchisetakerne;