Fri og Frank

Fri og FrankFor meg som har åndet og levet med franchisebegrepet så lenge er det enkelt å falle i filosofiske betraktninger omkring et så fint uttrykk. Skal vi våge å benytte ”fri og frank” om dagens bruk av franchisemetoden?

Mitt umiddelbare svar er et rungende JA! De fleste av vel 300 franchisegivere og mer enn 25.000 franchisetakere i Norge vil beskrive seg selv som FRI OG FRANK! Franchisemetoden har gitt franchisegivere muligheter til å vokse med sine konsepter og franchisetakere muligheten til å starte egen virksomhet. Etter at franchisemetoden i mer enn 30 år har vokst frem i Norge har stadig flere blitt flinkere og flinkere til å bygge franchisesystemer som skaper fornøyde kunder, franchisetakere som trives med å drive sin egen virksomhet og franchisegivere som oppnår sine mål om bli landsdekkende og ledende på sitt område. Dette er grunnen til at franchisemetoden er blitt den mest benyttede metoden i samarbeid mellom mennesker som driver sin egen virksomhet, de ønsker å nå sine mål. Pengene er ikke alene motivet.

Jeg velger å se bort fra de få som ønsker å misbruke franchise-metoden ved å utnytte sine samarbeidspartnere ved å skyve risikoen ved et lite utviklet konsept og ved holdninger om å vinne alene, på bekostning av andre. Denne typen skal vi møte med kunnskap og holdninger om hva franchise er og hvordan et samarbeid i evighetens perspektiv kan bygges og utvikles.