Jeg vil her sette opp noen klare sjekkpunkter som gjør at denne delen av franchisegivers virksomhet kan gjennomføres på en effektiv og profesjonell måte:
1: Utarbeid en tydelig kravprofil for franchisetakeren.
2. Rekrutteringsprosess
En prosess som sikrer at begge parter har nødvendig informasjon til å gjøre et riktig valg og bare gjør avtaler som de tror på.
3. Opplæring, trening og oppstart
Planen for igangsettelse inneholder konkret plan for hvordan franchisegiver skal sette franchisetaker i stand til å bruke franchisekonseptet på en slik måte at han eller hun har muligheter for å lykkes. Dette omfatter opplæring, trening gjennom praktisk å arbeide i en lokal enhet og selvfølgelig å fysisk etablere den lokale enhet.
4. Oppfølgning og støtte
De første månedene i driftsfasen er kritisk i alle oppstarter. Det gjelder enten det går bra eller ikke. Det er viktig at franchisegiver har ressurser både til å følge med og ikke minst tre støttende til.