:
Koble sammen ditt varemerke og kultur!
Hvordan kan vi best kommuniserer og binde sammen varemerkeverdiene og franchisekulturen?
- Grunnlaget er en tydelig beskrivelse av hva varemerket står for i beskrivelsen av ditt franchisekonsept
- Varemerket må bygges opp med forankring i eieren/grunnleggeren
- Varemerke og kultur er og skal være entydige
- Kommuniser historien til varemerket til alle involverte
- Sørg for at alle forstår at varemerke og kultur støtter opp om hverandre
- Sørg for at alle involverte forstår hvordan de kan gjennomføre og leve opp til varemerke verdiene og kulturen hver dag
- Utvikle et tydelig sett av adferdnormer som støtter opp under verdiene og kulturen
- Sørg for at varemerke- og kulturverdiene er med i alle deler av virksomheten
Hva er den beste måten å holde kontakt med franchisetakerne og forstå hva som skjer?
1: Regelmessig og effektiv kommunikasjonRettidig, saklig og pålitelig informasjon
2: Forstå og formilde hva som er viktig for franchisetakerne
3: Arbeide for å fortjene franchisetakernes tillit, respekt og utvikle en oppriktig forbindelse
- Regelmessig og relevant skriftlig informasjon
- Etabler intranettsidene som et viktig kommunikasjonsplattform
- Planlegg besøk og samtaler med franchisetakerne
- Vær tydelig på når du sender informasjon som krever tilbakemelding
- Vurder nøye bruken av mail, telefon og masseutsendelser
- Bruk konferansetelefon med grupper av franchisetaker ved behov
- NB Vær OBS på over kommunikasjon. Franchisetakeren er sjelden skrivebordsarbeider, han skal fokusere på kunder og ansatte.
4: Forum- formell og uformelle
- Fremme erfaringsutveksling mellom franchisetakerne i møter
- Del kunnskap og ideer
- Skap kultur for endring
- Sett pris på ideer og vær profesjonell i behandlingen av disse
5: Franchisegivers egne ansatte både bør og skal regelmessig arbeide ute hos franchisetakerne. Ikke for å gjøre jobben for dem, men for bedre å kunne forstå og bidra til utvikling av hvordan den lokale enheten drives.
6: Sett pris på vinnere, gode ideer og tips gjennom informasjon til franchisetaker og alle hans ansatte
7: Gjennomfør regelmessige franchisetaker undersøkelser
8: Motiver og ta med franchisetakerne i aktiv deltakelse på det årlige møtet