Denne gangen vil vi trekke frem JobZone, som i år fyller 10 år og passerer milliarden i omsetning. Gründerne Tom Rune Graarud og Øyvind Henriksen startet Personell Assistanse som de solgte til Proffice, hvor de var med noen år på videre oppbygging. Men de to gründerne ville noe mer og de ville det på sin måte. De hadde benyttet en form for franchise i Personell Assistanse og fått sans for denne metoden. Derfor kom de til Effectum for å gjøre grunnlagsarbeidet mer gjennomtenk og solid. Grunnlaget var det beste, de ville dele sin suksess med sine franchisetakere. De gikk også enda lengre, de ville at franchisetakerne skulle dele med sine medarbeidere. Oppbyggingen av en franchisevirksomhet betyr å tydeliggjøre hva partene samarbeider om, og ikke minst hvordan partene skal arbeide for å skape merverdier og en vinn-vinn-vinn situasjon.
Effectum fikk anledning til å delta på 10 års feiringen sammen med 160 andre fornøyde samarbeidspartnere og ansatte, en begivenhet vi vil huske lenge for fornøyde mennesker som har det gøy på jobben og i samarbeidet.
Media kan melde at Couche-Tard, et kanadisk selskap innen convenience, har lagt inn bud på selskapet med bl.a. sine 363 fullservice stasjoner i Norge, de fleste drevet av franchisetakere.
Couche-Tard har et nettverk på mer enn 5800 enheter i USA, med 4130 enheter på lisens (franchise) i Østen og Mexico. Det skal bli spennende å følge utviklingen om hvem som blir kjøper og hvilke konsekvenser det har for bruk av franchisemetoden.
En undersøkelse gjennomført for DnB viser at en halv million drømmer om å starte sin egen bedrift, de fleste unge menn mellom 18 og 34 år. Av disse er det hele 90.000 som tenker franchise. Bare 10% av disse har konkrete planer og det stemmer med antall nyregistreringer i Foretaksregisteret.