Hvorfor klarer ikke vi?

Konseptet har siden starten i 1990 etablert 120 kaffebarer. Jeg opplevde selv konseptet ved besøk i Stockholm. Meget tiltalende, romslige lokaler med særpreg, god service og stort utvalg både i mat og drikke. De var lett å få øye på i hele sentrum med sine mange enheter, I Norge er vi verdens ledende kaffedrikkere og kom tidlig i gang med kaffebarer. Gode konsepter ble etablert, men uten den store veksten. Selv om det største i dag har en meget potent eier, klarer vi ikke å utnytte gode konsepter og ta markedet. Kan det skyldes at vi er gode på ideer, men dårlige på å tydeliggjøre og drive? Det er min egen erfaring at de som klarer å tydeliggjøre ideen i alle sine detaljer, også når det gjelder operativ drift, er de som klarer å slå gjennom og å bygger konseptet ut til mange enheter. De som glemmer konseptets innhold og straks tenker kjedebygging kommer sjelden noen vei. Et lyspunkt i saken er at Adriano Capoferro, som er en dyktige "dooer" leder laget.