Franchise på alle arenaer

Franchise på alle arenaer

Etter å ha arbeidet med franchise siden 1972 er det en opplevelse å se hvordan begrepet har bredt om seg som samarbeidsform mellom selvstendige parter.

Årsaken til dette er mange:

  • Globalisering
    Vi er alle del av et felles marked
  • Varemerke
    Et tydelig varemerke er nødvendig for å nå frem og bli lagt merke til og husket
  • Opplevelse
    Forbrukerne forlanger opplevelse og dette krever at eieren av varemerke virkelig skaper et innhold i produktet eller tjenesten, gjennom å konseptuere og dokumentere kunnskap
  • Forretningsmuligheter
    Flere og flere ser etter nye forretningsmuligheter. Dette gjelder både ”små” og ”store” forretningsfolk som ønsker å skape noe mer.
  • Franchisemetoden
    Franchisemetoden har gjort det nødvendig å tydeliggjøre samarbeidsgrunnlaget mellom franchisegiver og franchisetaker på en måte som dokumenterer verdiøkning i franchisesamarbeidet. Et franchisekonsept er en samling av knowhow og er kunnskap satt i system.

Ved hjelp fra Magne i Retriever Info får vi et innblikk i hva media skriver om franchisebegrepet. Franchise var ikke synlig i norske media før i slutten av 80 årene med under 50 oppslag og har nå over 800 oppslag.
Fordeler vi oppslagene innen de tradisjonelle bransjer fant vi følgende oppslag for en kort periode høsten 2012:

Varehandel

Varehandel har tradisjonelt vært en flittig bruker av franchisemetoden og virksomhetene blir stadig større og mer internasjonale.

  • Expert sliter med konseptet og franchisetakerne i Sverige kjøper seg ut
  • Carrefour legger om og selger til franchise i Indonesia
  • Intersport International Cooperation kjøper The Athletes Foot med 430 butikker i 27 land. Frans Julien, IIC sjef ser et stort potensiale bygget på TAF som driver 80 butikker på franchise i USA
  • KIWI forsetter dessverre sin markedsføring av ”Franchise light” som ikke har noe som helst med franchise å gjøre
  • Det er lov å drømme, sier Lenin Ciprian på Volda som ønsker å overta som franchisetaker i Rimi, et konsept som igjen satser på franchise
  • Kjærlighet i butikk og til butikk sier franchisetaker Tom Helge Sivertsen i Narvesen Torvbyen som fant sin Merethe i butikken.
  • Synsam med sin egeneide og franchisedrevne butikker er til salgs etter et brillefint år

Film, TV, musikk
Film, TV og teater har lenge dominert med sin franchisekonsepter og salg av rettigheter til kino, teater og TV selskaper. Lloyd Webber er kanskje den største av dem alle. At en rockeband benytter franchise for å spre sitt varemerke og musikk er nytt. Spennende.

  • Rednex har solgt franchiserettigheter til Rednex konserter i Australia og New Zealand. Rednex håper franchisemodellen skal gjøre dem enda mer populær
  • Wallander filmrettigheter ble solgt som franchise og Krister Henriksson ble ny Wallander
  • Arne Berggren har liten tro på at serien ”Koselig med peis” blir en internasjonal franchise. (Nesten alle TV serier er franchise, ikke minst spørrekonkurranser)
  • James Bond ”Skyfall” tar et nydelig oppgjør med et stivnet franchisekonsept
  • ”Prometheus” filmen bygger på suksess franchise ”Alien”.

Byggebransjen
Byggebransjen er blitt pekt ut som sinker i effektivisering. Kanskje bruk av franchisemetoden kan rette opp inntrykket?

  • Sagstuen, glass og fasadeleverandør på Gjøvik er i gang med å bygge en franchise kjede

Eldreomsorg
Ny og voksende bransje også i Norge. Preges i dag av mange lokale små aktører.

  • ”Ny gigant til passe bestemoren din” skriver NA24Home Instead ønsker å etablere sitt franchisekonsept i Norge
  • Heidi Wang med sitt konsept ”Noen” skal vokse videre fra sine fem avdelinger i Trøndelag med franchise

Restaurant, kaffe

Bransje som er storbruker av franchisemetoden. Det mest spennende er at industrielle aktører benyttet franchiserettigheter til å differensiere sin virksomhet.

  • Sabi Sushi vil etablere seg på Bryne melder eier Njål Gaute Solland hvis han finner den rette franchisetaker
  • Selvutnevnt sous vide-fanatiker Lars H. Ringnes skal benytte metoden til å lage franchisekonsept av slow food til fast food
  • Ulltveit Moe kjøpte rettighetene til Burger King i Norge fra Reitan og har nå sikret seg rettighetene til hele Scandinavia.
  • Den samme Ulltveit Moe har også sikret seg rettighetene til kaffebar konseptet Starbucks
  • Selvaag Invest har sikret seg franchiserettighet til konseptet Waynes kaffebarer og bygger i ekspressfart
  • Norwegian Lobster farm ser allerede på mulighetene for franchise i Sør Europa hvor markedet er størst

Spill
Spennende når store konsollprodusenter kjøper rettigheter til andres spill for å beholde markedsposisjon.

  • Assassin´s Credd III franchise blir for første gang lansert på Nintendo console ( en effektiv distribusjonskanal)

Hotell

Hotellkonsepter med sine varemerker, bookingsystemer og opplevelser har stor glede av eiendomsbesittere og omvendt.

  • Petter Stordalens Nordic Choice har rettighetene til alle Choices hotellkonsepter i Skandinavia og skal legge Danmark for sine føtter
  • Hovden ønsker å gjøre seg lekker som konferansedestinasjon, nøkkelordet er franchise sier seniorforsker Kjær i Agderforskning.

Faghandel og håndverk

Alle håndverk har behov for handel og sliter med å lage tydelige konsepter.

  • Frisørkjeden Tango har i dag 27 egeneide og 13 franchise salonger
  • Martin Lundstedt er ny konsernsjef i Scandia AB, han kommer fra stillingen som Franchise and Factory sales.

Konklusjonen er at franchise er blitt et begrep på alles lepper. Det skaper muligheter for oss som arbeider profesjonelt med å spre kunnskap og erfaring knyttet til vellykkede franchisekonsepter med verden som mulighet.




Tidligere publisert i Kjedemagasinet 09-12.