Vi som jobber med franchise arbeider til daglig med sjekklister på bordet. Selv har jeg over 8 års erfaring med faget, men fremdeles lener jeg meg både titt og ofte på en sjekkliste, for å være helt sikker på at jeg har fått med meg alt, at jeg ikke overser noe eller gjør en feil i utviklingen av noe for en kunde.
For en franchisegiver på utkikk etter en ny franchisetaker, enten det er den første eller 23 rekrutteringsrunde, viser det seg om og om igjen hvor lett det er å gjøre feil, trå feil eller rett og slett glemme å informere om noe som er viktig. Husket du å spørre hva partneren synspunkter på forretningsmuligheten er? Gjorde du en god nok forventningsavklaring på hvilken arbeidsmengde som forventes de første par årene? En tommelfingerregel er selvfølgelig å være to tilstede i samtaler og intervjuer, men likevel ser vi gjennomslagskraften i en sjekkliste. En rask sjekk og du vil se hvor du er i prosessen, ikke minst vil den fungere som dokumentasjon i etterkant om det skulle bli spørsmål om innsatsen din.
Sjekker du Wikipedia vil du se at definisjonen på en sjekkliste er et jobb verktøy som har som formål å redusere feil ved å kompensere for potensielle menneskelige feil og fokus. En sjekkliste bidrar til konsistent og fullstendighet i arbeidet med å fullføre en oppgave.
I et franchisesystem er det nettopp den enhetlige og konsistente opplevelsen man søker å levere kunden hele veien, uansett hvilken lokal enhet kunden handler hos. Og ikke minst uansett hvilken ansatt eller franchisetaker man skulle dumpe bort i. Når man bringer emne sjekklister på bordet er det alltid noen som hever noen øyenbryn over hvor banalt man skal gjøre ting, som at selvfølgeligheter sitter.
Ved en handletur til et lokalt kjøpesenter for et par uker siden labbet jeg sammen med 10 åringen min for å kjøpe sko. Hele senteret var profilert med at hvis de ikke smilte til oss innen 15 sekunder så spanderte de både is og kaffe. For 10åringen min gikk det selvfølgelig sport i å starte en samtale med så mange som mulig av de ansatte for å sjekke om de smilte.
I det vi går fra senteret spør jeg om hvor mange det var som faktisk smilte.
- 2 av 7! sa han.
- Sa du fra da så du kan hente deg is da? Sier jeg.
- Nei, jeg har ikke lyst til å peke på at de ikke er så flinke i jobben sin, så vi glemmer det, sa han.
Jeg må si meg enig fra et kundeperspektiv, men fra et senterperspektiv har de nok feilet noe.
Har de egentlig tenkt gjennom gjennomføringen av dette på en helhetlig måte med så mange ansatte involvert? Kanskje kunne styrken i en sjekkliste kommet til sin rett her? Kanskje trenger man ikke å gå helt tilbake til basic og lage en sjekkliste til ansatte hvor ”smile til kunden står øverst, men de kunne hatt en sjekkliste med samkjøring og enhetlig informasjon til alle ansatte og en egen for hvordan avdelingslederne skulle fulgt opp
I et franchisesystem, som alt annet hvor vi lever av kunder, er service, tillit og konsistent leveranse svært viktig. Noe av styrken i et franchisesystem ligger i et godt dokumentert konsept og systemer, altså ligger mye av kraften og styrken i et franchisesystem i nettopp sjekklisten. Men ikke la deg lure, du kan utvikle så fine sjekklister du bare vil, dersom de ikke er brukervennlig og du selv legger vekt på å benytte disse i opplæring og drift, vil neppe andre gjøre det heller.
Bruken av sjekklister i daglig drift i en lokal enhet er det mange franchisesystemer som har blitt ganske gode på etter hvert, men hva med å bruke sjekklister i utviklingen av franchisesystemet ditt?
En sjekkliste er god å ha i mange situasjoner som gjør at du på en enkel måte kan jobbe fokusert og være rolig på at du ikke glemmer ting underveis. Gjør deg selv en tjeneste og sørg for å ha gode sjekklister i bunn når du: