For innovatørene som må ivareta markedsmulighetene med sitt forretningskonsept ved å dekke nye markedsområder. For de som ikke er gründere og bare vil skape sin egen og sine ansatte en egen arbeidsplass. For begge disse gruppene er franchisemetoden velegnet. Innovatøren tydeliggjør ditt forretningskonsept gjennom franchise, etablerer seg som franchisegiver, rekrutterer og setter personer i stand til å starte sin egen lokale virksomhet som franchisetaker.
I Norge regner vi med at det er vel 300 franchisesystemer med ca 25.000 franchisetakere. Regner vi meget forsiktig med at hver franchisetakere sysselsetter 3 personer betyr dette 75.000 arbeidsplasser. Arbeidsplasser innen mange bransjer bla. retail, B2B, bilrelaterte tjenester, eiendomstjenester, hotell, restaurant og personlige tjenester. Antall franchisesystemer og franchisetakere er i økning. Dessverre har vi Norge ingen god statistikk for dette, noe vi sterkt ønsker oss.
Tall fra andre land underbygger dette:
Sverige: Svensk Franchise melder etter sin siste HUI Franchise undersøkelse november 2015 om en omsetning på 227 milliarder mot 215 året før. Det regnes med at 132.000 personer er sysselsatt, mot 125.000 året før.
Storbrittania: British Franchise Assosiation gjennomfører en årlig undersøkelse i samarbeid med NatWest Bank. 2015 tallene ble presentert i januar og viser en total omsetning på 15.1 milliarder britiske pund. Totalt er det 621.000 arbeidsplasser inne franchise, hvorav 321.000 er heltids arbeidsplasser.
USA. IFA og undersøkelses byrået ADP forteller at US Franchisees skapte 48.600 arbeidsplasser i desember 2015.
Norsk innovatører er flinke til å finne opp, men mindre flinke til å ta ut forretningsmulighetene. Franchisemetoden har vist mange veien til dette.
Se på omstillingene i Posten Norge som ikke hadde vært mulig uten franchise; Post i Butikk!Se på Petter Stordalen som med sin franchiserettighet til Choice har skapt et helt univers! Se på Odd Reitan som snudde opp ned (sammen med Budrud og Hagen) på dagligvarebransjen med sitt Rema 1000!